|
a cura di Salvatore "Eagle"
Otis, alias Clayton Wilbury, alias JEFF LYNNE Lefty Wilbury, alias ROY ORBISON Lucky, alias Boo Wilbury, alias BOB DYLAN Charlie T. Jr., alias Muddy Wilbury, alias TOM PETTY |
La Storia
Nel maggio del 1988 dopo la
pubblicazione di Down In The Groove, la fama di
Bob
Dylan già non altissima in quel periodo fu minata ulteriormente,
sembrava che stesse impegando quegli anni nel distruggere in
tutti i modi il
suo mito, lo aveva già in qualche modo
compromesso con Knocked Out Loaded, ma la disomogeneità e la scarsità del
materiale presente in questo disco lo stavano affossando ulteriormente. Con
tutta probabilità la sua arte aveva subìto tutti i cattivi influssi degli anni
ottanta, micidiali per le grandi
stelle del rock degli
anni sessanta e settanta, facendo inaridire la sua
poetica ma soprattutto impoverendo musicalmente le sue canzoni,
che
apparivano sciatte e prive di voglia. Anche le
tante collaborazioni di quel
periodo non fecero molto
al miglioramento dei risultati finali, restava però
salda la bontà dei suoi concerti che dopo una battuta d'arresto nel
1987
quando si esibì con scarsi risultati al fianco dei
Grateful Dead, erano
tornati su ottimi livelli e questo
la diceva tutta sul suo stato confusionale in studio. A risollevare per un
attimo le sorti di Bob arrivarono George Harrison e Jeff Lynne che stavano
lavorando alla preparazione del lato B per il singolo europeo tratto da Cloud
Nine dello stesso Harrison, erano infatti alla ricerca di uno studio di
registrazione disponibile nella zona di Los Angeles e chiesero la Bob la
disponibilità per la sua sala d'incisione privata nella casa di Point Dume; lui
accettò senza problemi in nome della vecchia amicizia che lo legava a George.
Qualche giorno Harrison e Lynne decisero di estendere ad altri l'invito per
completare la "famiglia". Si pensò subito a Tom Petty, amico e compagno di stage
di Dylan, ma si resero conto che mancava un Wilbury anziano e così, fu chiamato
Roy Orbison, contattato dallo stesso Dylan; con entrambi infatti Jeff stava
collaborando come produttore per la realizzazione dei rispettivi album.
Quando però si vide in casa anche Roy Orbison e Tom Petty
che
avrebbero partecipato alla registrazione e con i
quali, si lamentò
scherzando del fatto di doverli
sfamare tutti, era invece quello il passo
iniziale
della formazione dei Wilburys. I 5 membri che rappresentavano il
miglior rock a partire dagli anni 60 si incontrarono e si
gettarono subito
le basi per la B-Side del disco di
Harrison. Già alla fine del 1987 alla
stampa giunse la
la notizia di un gruppo di 5 "sconosciuti" che stavano
lavorando ad un album sotto il nome di Traveling Wilburys, i loro
nomi
erano Charlie T. Jnr, Lefty, Nelson, Lucky e Otis
Wilbury. Nell'ambiente
rock questa notizia destò non
pochi dubbi, si sospettava infatti che dietro
questi
nomi fittizi si nascondessero delle rock-star famose. Il brano scelto
per il singolo era una composizione di Harrison e Lynne,
Handle With Care che fu ispirata da una scritta presente su una cassa che era
dietro la porta del
garage di Bob; la registrazione
andò davvero a buon fine e il risultato fu
davvero
soprendente. Risultava fresca, simpatica e dotata di un ottima
melodia, e pur trattando un tema abbastanza particolare come l'arrivo
della
mezza età, era tutta giocata sull'ironia.
Decisero allora che questo brano
era troppo bello per
essere sprecato in un singolo. Non più
quindi una sola
B-Side ma un intero album; la prima cosa che fu modificata
in prospettiva dell'uscita dell'album fu il nome della band, infatti
Dylan
non era convinto del nome del gruppo che
all'inizio su idea di Harrison era
Trembling Wilburys,
e così propose la sostituzione con un più avventuroso e
affascinante Traveling. Crearono poi quasi per gioco la storia di
una
fantasiosa popolazione (i Wilbury), che passava il
suo tempo andando a
spasso per brevi passeggiate
all'angolo della strada, per un picnic o
addirittura
per un weekend. Quanto al nome Wilbury le cronache dicono che
nacque probabilmente da un errore di registrazione o trascrizione
durante le
session e su di esso si sviluppò tutta la
storia. Tutto questo è dimostrato
dal booklet del disco
che riporta l'intera storia immaginaria con una
dovizia
di particolari impressionante. Addirittura per giustificare la
nascita della Wilbury Record Company, la società che si sarebbe occupata
di
tutelare i diritti delle registrazioni, dissero che
era una sottodivisione
della più grande famosa
compagnia bulgara Trans-Wilbury Corporation. Il
gioco
però divenne serio quando cominciarono le session, parte in studio,
parte nella casa di Harrison o in quella di Dylan, subito si
resero conto
che l'idea poteva funzionare davvero al di
là delle loro aspettative e così
i lavori proseguirono
ad oltranza fino a raggiungere un numero di 15-20
canzoni e demo che potevano formare quasi due album. Jeff che era
il
produttore dell'album di Harrison chiese aiuto a
Dave Stewart che offrì
anche il suo studio nella sua
casa di Los Angeles per le registrazioni
definitive e
il missaggio. Quello che era all'inizio un gioco si era
trasformato in un vero supergruppo, grazie ad Harrison fu contattata
la
Warner Bros., a cui furono inviati i primi demo, che
subito fiutò l'affare e
si gettò a capofitto
nell'impresa. Si unirono all'allegra banda dei
Traveling degli ottimi session men come Jim Keltner, alla batteria, Jim
Horm
al sax e Ray Cooper alle percussioni. Nel 1988
vide così la luce Vol.1
(Wilbury records catalogo 9
25796 2 ) con la successiva e rapida diffusione
dei
singoli Handle With Care e End Of The Line. Con "sorpresa" si scoprì poi
che questi sconosciuti erano niente meno che Charlie (Tom
Petty), Lefty (Roy
Orbison), Nelson (George Harrison),
Lucky (Bob Dylan) e Otis (Jeff Lynne),
era quello il
primo vero supergruppo dall'epoca di Crosby, Stills, Nash &
Young; la cosa fece elettrizzare non poco i fan dell'uno o
dell'altro
musicista, non capitava tutti i giorni di
sentire un disco in cui suonavano
insieme alcune delle
più importanti rock star del passato e del presente. Da
quello strano progetto improvvisato ne nacque un vero gioiellino, come
ha
detto Alessandro Carrera: "quello era un insperato
tentativo di
riavvicinarsi allo spirito dei Basement
Tapes", era bellissimo sentire
vecchi amici che
suonavano insieme senza sentire la pressione e le
meschinità del successo. Handle with care, rispetto alla versione
originale
aveva acquisito ancor più fascino e questo
dovuto al fatto che oltre alla
ritrovata voce di George
Harrison lo splendido ritornello era cantato da
Roy
Orbison. Splendida era anche la sarcastica Dirty World in cui emergeva
chiaro lo humor classico a firma Dylan, musicalmente era al
top dato che
chitarra acustica ed elettrica si
intrecciavano a brevi intermezzi degli
ottoni, di
grande effetto era poi il coro che armonizzava in stile
west-coast il ritornello. Divertentissima è la trascinante Rattled, che
come
racconta Jim Keltner, per rendere il ratta-ta-ta
che contraddistingue le
percussioni in questo brano,
suonò con le bacchette sul frigorifero, questo
a
dimostrazione di come quelle session si svolsero in un atmosfera assai
rilassata e calma. Last Night merita di essere segnalata anche
perché
alcuni critici dell'epoca la definirono una
delle più belle canzoni di Bob
Dylan. La struttura è
simile a Dirty World, con in più l'intermezzo vocale
di
Roy Orbison che rafforzava l'impatto vocale e soprattutto dava un aspetto
assai convincente al tutto. Molto romantica e struggente è Not
alone any
more, cantata da Roy Orbison, sullo stile
della sua celeberrima Pretty
Woman, seppur dal ritmo
leggermente più lento, che si pone come un
riempitivo
di gran classe. Altro pezzo molto convincente di Bob è
sicuramente Congratulations che mostra ancora una volta come il
menestrello
di Duluth, in un'atmosfera libera dai
condizionamenti della sua casa
discografica, riuscisse
a rendere molto di più ed a sfoderare
velenose ballate
dallo stile falsamente sentimentale che si pone nello stile
quasi parodiato delle altre sue canzoni presenti nel disco. Il
secondo
singolo estratto dal disco fu Heading for the
light. Contraddistinta dallo
stile vocale e della
chitarra di Tom Petty, questa canzone sembrava uscita
da un disco dei favolosi Heartbreakers. La meno convincente del
lotto,
stando al tempo che è passato, è sicuramente
Margarita, appesantita sin
dall'inizio in cui la
tastiera e gli altri strumenti sviluppano un effetto
fastidioso che sa spudoratamente di anni 80; le cose migliorano con
l'ingresso di chitarra elettrica ed ottoni. Resta il fatto che comunque questa
può essere definita la canzone più elaborata, e strumentalmente complessa del
disco, ancora una volta Bob Dylan la fa da padrone, ma molto meglio vanno i suoi
compagni ai cori. La perla del lotto è probabilmente Tweeter and the monkey man,
ancora a firma Dylan, che prende in giro una delle rock star più amate d'America
e cioè Bruce Springsteen, da sempre considerato suo erede; questa canzone
presenta così una carrellata di personaggi e storie comiche non prive di
connessioni cinematografiche che vagamente ricordano la poetica del Boss. Il
disco si conclude poi con End of the line, in cui i 5 componenti cantano a
turno: Bob Dylan le strofe, gli altri il ritornello di un testo solare ed
improntato all'ottimismo (sintomatica la doppia strofa: "well it's all right if
you live the life
you please; well it's all right,
doing the best you can"). Particolarmente
riuscito è
l'arrangiamento in cui ancora una volta le quattro chitarre
vengono sapientemente miscelate con spruzzate di tastiere. Insomma
questo
era davvero un bel disco e lo dimostrano
chiaramente le vendite che registrò
all'epoca, si
piazzò infatti al terzo posto delle classifiche USA e risultò
paradossalmente l'album di Dylan più venduto degli anni 80 fino a
quel
momento. Tuttavia questo dimostrava come gli anni
80 avevano affossato di
molto il mito di Bob Dylan, che
sembrava essere diventato una di quelle rock
star da
pensione, le vendite scarse e lo strano rapporto con la stampa lo
avevano penalizzato troppo. Questa esperienza però aveva
giovato a tutti e
non solo a Bob, infatti non si
limitava a riproporre i consueti temi dei
suoi grandi
solisti, ma li evolveva e li raffina in modo ammirevole. Quando
ormai anche Roy Orbison sembrava avesse recuperato la fama di un
tempo grazie all'ottimo disco, prodotto da Jeff Lynne,
parallelamente
a Full Moon Fever e a Traveling Wilburys
vol.1, il 7 dicembre del 1988 egli morì per un attacco cardiaco.
All'epoca della pubblicazione del vol.1 si era parlato di un
successivo volume 2 (Uscito poi semi-ufficialmente con Outtakes e pezzi inediti)
ma la morte di Orbison fermò ogni progetto. Nel 1990 ormai rimasti in quattro
pensarono di pubblicare il restante delle canzoni delle session di Vol.1 come
tributo per Orbison, aggiunsero altre canzoni composte in studio, e così fu
pubblicato Vol.3 (1990 Wilbury records, catalogo 9 26324 2). Questo disco fu
lanciato da due singoli: She's My Baby con Gary Moore come special guest alla
chitarra e Wilbury Twist. La genesi di questo disco fu particolarmente
sfortunata, prima la morte di Roy Orbison che privò i Wilburys di un timbro
vocale particolarissimo se non unico e poi il suicidio di Del Shannon che
avrebbe dovuto sostituirlo, e di cui restano solo un paio di brani seminati nei
vari bootleg che raccolgono le outtake di queste session. Anche per questi
motivi Bob, George, Tom e Jeff, decisero di non chiamarlo Vol. 2. Il disco è
però assai meno ispirato del precedente a cominciare dalle note di copertina
che
indugiavano con insistenza ancora sul tema delle
origini fantasiose di
questa band, mancava però quel
mordente che aveva caratterizzato le prime,
quello
spirito che se n'era andato con la dipartita di Roy. Le canzoni sono
di qualità altalenante e alcune appaiono chiaramente
farraginose essendo
dense di una voglia di
divertissiment che però finisce per essere assai
priva
di significato. Tutto ciò fu aggravato da una produzione pesante che
rese le voci cupe e gli arrangiamenti pieni di un inutile
groove dato da
battiti di mani sovraincisi, esempio ne
sono sicuramente la banalotta Inside
Out che seppur
musicalmente abbastanza buona è penalizzata da un testo
assolutamente inconcludente. Anche Bob che è presente in vari brani
come
voce e come coautore appare fuori forma, pur
venendo dall'ottimo successo di
Oh Mercy e dal
convincente ma non eccellente Under The Red Sky. Se quindi
particolarmente felice era stata l'uscita di Vol.1 questo disco
appariva
come un inutile ripetizione mal riuscita,
tuttavia emerge qualche brano come
Poor House
dall'andamento vagamente country rock, con Petty in ottima forma nonostante la
produzione sembra far di tutto per far apparire il contrario.
Molto bella è anche 7 Deadly Sins, dal vago andamento anni 50 e con un
testo
di Bob in odore di periodo mistico e la sua voce
a farla da padrone. Altro
brano con Bob alla voce è If
You Belonged To Me, che oltre a recare uno
splendido
assolo di armonica dello stesso Dylan si avvicina molto allo
spirito di Vol.1. Le cose vanno in modo diverso con la successiva The
Devil's Been Busy, anche questa penalizzata da uno strano arrangiamento con
un
fastidioso suono simile a quello del sitar
sovrainciso, oltre che da un
testo poco felice; in
questa poi la voce di Bob è missata troppo bassa e
soprattutto è particolarmente brutta. In conclusione troviamo il pezzo
più
divertente del lotto, la movimentata Wilbury Twist,
il cui video richiama
perfettamente lo spirito dei
Wilburys. Nello stesso anno pubblicarono un
altro
singolo, Nobody's Child, per poi devolvere i guadagni ai bambini
rumeni; il pezzo risulta molto riuscito ma non è stato scritto
da nessuno di
loro. L'attività dei Traveling si fermò
li, senza alcuna apparizione live,
esclusa qualche
partecipazione di 2 o più elementi del gruppo ai concerti di
Bob o di George. Bob eseguì qualche volta Congratulations, con
buoni
risultati. Di recente anche Tom Petty ha ripreso
in mano qualche brano
sfoderando performance
estremamente convincenti.
I componenti
- Bob Dylan (Lucky o Boo'), che
secondo una parte della critica ha in questo
gruppo
prodotto alcuni dei suoi brani migliori... il resto è tutto sul nostro
sito.
- Jeff
Lynne è nato nel 1947 a Birmingham. Agli inizi della carriera
suonò in vari gruppi della sua città tra cui The Idle Race,
con lo stesso
Jeff come front-man; con loro pubblicò
due singoli. Nel 1970 lasciò The
Move, accettando
l'invito di Ron Wood, che gli promise di lanciare un nuovo
progetto, chiamato Electric Light Orchestra. La loro idea era quella
di
creare un rock sinfonico partendo da un ensamble con
cello, violino, corno
francese e altri strumenti. Con
la ELO pubblicò ELO (1971), ELO II (1972) e
On The
Third Day (1973), che rappresentavano l'inizio di una musica
sperimentale, ma la nuova direzione la prese con Eldorado (1974) che
definì le
caratteristiche del gruppo. Con Face The
Music (1975) ci fu l'esplosione
mondiale del singolo
Evil Woman e poi successivamente con l'album Discovery che conquitò la posizione
n.1 nelle charts. Nel 1986 sciolse la ELO a seguito di numerosi concerti e si
dedicò alla produzione di vari album. Nel
1995 seguì la
produzione di The Beatles Anthology.
- George Harrison, ex chitarrista dei Beatles, è nato nel
1943, ha debuttato
con i Quarrymen insieme ai futuri
Beatles e dopo lo scioglimento dei Beatles
si è
dedicato alla carriera solista. Di ottima fattura è il primo solo-album
All Thing Must Pass con una canzone scritta con Dylan, I'd you
have any time
e la cover dello stesso Dylan, If not for
you. Importantissima
è l'organizzazione del concerto
per il Bangladesh in cui suonò anche Bob. In
questa
band trova un'importante dimensione da solista.
- Tom Petty, cantautore anni 70, autore in passato di
splendidi brani tra
cui American Girl e The
Waiting.
- Roy Orbison, era
un famosissimo cantante americano originario del Texas.
Agli inizi della sua carriera registrò singoli pubblicati solo nella
sua
zona. In seguito, invitato da Johnny Cash ad
inviare una copia della canzone
Ooby Dooby alla Sun
Record fondata da Sem Phillips, entrò nel mondo della
musica con un grande Hit single, ripreso poi anche dai Creedence
Clearwater
Revival. Tra il 1960 e il 1964 conobbe il
massimo successo anche con il
singolo Oh Pretty Woman,
che raggiunse le massime posizioni nelle charts
americane. Discreti successi li ebbe con il passaggio alla Virgin, e
nel
1987 fu inserito nella Rock & Roll Hall Of
Fame. Successivamente Orbison
portò in tv un suo
concerto, Orbison And Friends con Tom Waits, Kd Lang,
Spingsteen, Elvis Costello, Bonnie Riatt e Jackson Browne. Roy è
deceduto a
seguito di un attacco cardiaco nel 1988. Nel
1989 fu pubblicato postumo
Mystery Girl che divenne
l'album più venduto della sua carriera. I
successivi
successi furono due top ten-hits, You Got It (scritta con i
Wilburys Petty e Lynne) e I Drove All Night pubblicati nel 1992 dalla
Virgin
nella raccolta King Of Hearts.
Discografia
Gli LP
Traveling Wilburys Vol. 1 [Ottobre 1988]
Handle With Care
Dirty World
Rattled
Last Night
Not Alone Anymore
Congratulations
Heading For The Light
Margarita
Tweeter And The Monkey Man
End Of The Line
Traveling Wilburys Vol. 3 [Ottobre 1990]
She's My Baby
Inside Out
If You Belonged To Me
The Devil's
Been Busy
7 Deadly Sins
Poor
House
Where Were You Last Night?
Cool Dry Place
New Blue Moon
You Took My Breath Away
Wilbury Twist
I singoli
Handle With Care [Ottobre 1988]
Handle
With Care
Margarita
Runaway [Bonus Track on UK CD and 12"]
I Bootleg
TRAVELING WILBURY'S
Reference Recording BDY010 1CDR
(1) date/location unidentified
(2) Traveling Wilburys outtake (Los Angeles, CA); May 1988
(3) Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April
1990
(4) date/location unidentified
(5) Madison Square Garden [rehearsal] (New York, NY);
July 31, 1971
(6) Madison Square Garden (New
York, NY); August 1, 1971 (afternoon)
(7)
unidentified location (Woodstock, NY); November 1968
(1) Radio plug (Harrison/Petty)
(2)
Dirty World
(3) She's My Baby, Inside Out, If You
Belonged To Me, Devil's Been Busy,
Seven Deadly Sins,
Poor House, Where Were You Last Night, Cool Dry Place,
New Blue Moon, You Took My Breath Away, Wilbury Twist, Runaway, Maxine,
Like A Ship, Nobody's Child
(4) Christmas message
(Harrison)
(5) If Not For You (fragment)
(6) Love Minus Zero, Hard Rain's A-Gonna Fall
(7) Everytime Somebody Comes To Town, I'd Have You Anytime
NOTE: Questo bootleg risulta assai
soddisfacente oltre per la buona qualità
del prodotto
anche per la presenza di quasi tutti gli outtakes e brani con
mix differenti dei Traveling Wiburys relativi al primo e terzo volume,
tra
cui la bella Like A Ship a firma Dylan. Sono
presenti anche Dirty World in
una versione diversa
rispetta a quella presente su Volume 1, due messaggi
radiofonici, un frammento di If Not For You tratto dalle prove del
concerto del
Bangladesh oltre a Love Minus Zero e ad
Hard Rain, tratte dal concerto
pomeridiano. Di
particolare interesse risultano due brani estratti dalle
session di Dylan e Harrison del 1968, Everytime Somebody Comes To Town,
I'd Have You Anytime, quest'ultima cantata da Bob e difficilmente reperibile
su
altri boot.
TRAVELING WILBURYS VOLUME
TWO
Beta CDWA431 [T-176]
(1) Del Shannon sessions
(2) Traveling Wilburys outtakes
(3)
Traveling Wilburys 12-inch single
Tracklist: (1) Walk Away [not Wilburys]
(2) Last Night, Congratulations, Rattled, Heading For The Light,End Of
The
Line, Handle With Care, Dirty World
(3) End Of The Line, Handle With Care
NOTE: Questo Bootleg uscito a
seguito del volume 1 ufficiale raccoglie un
brano delle
session di prova di Del Shannon, tutti gli outtakes del primo
volume e gli extended mix di End Of The Line, Handle With Care,
usciti
ufficialmente sul singolo 12 pollici.
TRAVELING WILBURYS VOLUME
TWO
Goblin 3003 [T-153]
Traveling Wilburys outtakes and misc. official tracks
Tracklist: Walkaway, Nobody's Child, The Trembler (inst.),
Crying, New Blue
Moon (inst.), Under The Red Sky, Theme
For Something Really Important (inst.), Don't Treat Me Like A Stranger, Every
Little Thing (extended), End Of The Line (extended), Handle With Care
(extended), Runaway, Last Night,
Congratulations, Dirty
World, Rattled, End Of The Line, Heading For The
Light
NOTE: Stesso titolo di quello uscito
per la Beta, questo disco contiene molti
brani diversi
dalle pubblicazioni ufficiali, tra cui una versione di Under
The Red Sky. Molto materiale è tratto dalle prime registrazioni
casalinghe
dei Wilburys e presenta anche vari
interessanti strumentali. Il sound è
eccellente così
come la confezione molto bella e colorata, corredata di foto
e vignette del quintetto.
TRAVELING WILBURYS VOLUME
FOUR
In The Groove AWCD21 [T-137]
Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April 1990
Tracklist: Wilbury Twist, Seven Deadly Sins, New Blue Moon,
Cool Dry Place,
Runaway, Maxine, Inside Out, Where Were
You Last Night, You Took My Breath Away, If You Belonged To Me, Poor House,
She's My Baby, Devil's Been Busy, Like A Ship
NOTE: Questo bootleg contiene i
worktape di Vol.3, la cui qualità sonora
risulta
superiore a quella della pubblicazione ufficiale, essendo privi
della fastidiosa sovraproduzione di Jeff Lynne. Da notare l'inclusione
di
"Like A Ship". Pessimo il packaging che risulta
povero e di scarsa qualità.
TRAVELING WILBURYS VOLUME FOUR AND A
HALF
Rockland 49-021 [T-165]
(1) Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April
1990
(2) Madison Square Garden (New York, NY);
August 1, 1971 (afternoon)
Tracklist: (1) Maxine, Like A Ship, Runaway, She's My Baby,
Inside Out, If
You Belonged To Me, The Devils' Been
Busy, Seven Deadly Sins, Poor House,
Where Were You
Last Night, Cool Dry Place, New Blue Moon, You Took My Breath Away, Wilbury
Twist
(2) Hard Rain's A-Gonna Fall, Blowin' In The
Wind, It Takes A Lot To Laugh,
Love Minus Zero, Just
Like A Woman
NOTE: Bootleg simile al Volume 4
della In The Groove, con in più il set
pomeridiano di
Bob Dylan al concerto del Bangladesh.
TRAVELING WILBURYS VCD COLLECTION
[VCD]
no label 1CDR
promotional videos
Tracklist: Handle With Care, End Of The Line, She's My Baby, Wilbury Twist, Inside Out, Nobody's Child
NOTE: Assolutamente imperdibile, ogni video è caratterizzato da un atmosfera particolare in cui si nota chiaramente come il quintetto e poi il quartetto si divertano moltissimo a suonare insieme. Particolarmente riuscito quello di Nobody's Child, che mescola toccanti immagini dei bambini rumeni con alcune caricature dei Wilburys.
I TESTI DELLE CANZONI
Handle with care
Been beat up and battered
around
Been set up and I've
been shot down
You're the
best thing that I ever found
Handle me with care
Reputations changable,
situations tolerable
But baby you're adorable
Handle me with care
I'm so tired of being lonely
I still have some love to
give
Won't you show me that
you really care
Everybody's got somebody to lean
on
Put your body next to
mine and dream on
I've been fobbed off and I've been fooled
,
I've been robbed and
ridiculed
In daycare centers
and night schools
Handle me
with care
Been stuck in airports
terrorized,
Sent to meetings
hypnotized
Overexposed
cornmercialized
Handle me
with care
Everybody's got somebody to lean
on
Put your body next to
mine and dream on
I've been uptight and made a
mess
But I'll clean it up
myself I guess
Oh the sweet
smell of success
Handle me
with care
DIRTY WORLD
words and music Bob Dylan
He love your sexy body, he loves your dirty
mind
He loves when you hold him when you
grab him from behind
Oh baby, you're such
a pretty thing
I can't wait to introduce
you to the other members of my gang
You
don't need no wax job, you're smooth enough for me
If you need you oil changed I'll do it for you
free
Oh baby, the pleasure would be all
mine
If you let me drive your pickup
truck and park it where the sun don't shine
Every time he touches you his hair stands up on end
His legs begin to quiver and his mind begins to
bend
Oh baby, you're such a tasty
treat
But I'm under doctor's orders, I'm
afraid to overeat
He love your sense of
humor, your disposition too
There's
absolutely nothing that he don't love about you
Oh baby, I'm on my hands and knees
Life would be so simple if I only had you to please
Oh baby, turn around and say goodbye
You go to the airport now and I'm going home to
cry
He loves your...
Electric
dumplings
Red
bell peppers
Fuel injection
Service charge
Five-speed gearbox
Long endurance
Quest for junk food
Big
refrigerator
Trembling wilbury
Marble earrings
Porky curtains
Power steering
Bottled water
Parts and
services
Dirty world, a dirty world, it's a
...ing dirty world
I get rattled every time we meet
Well, baby, baby, baby won't you save one night
for me I get shaken, I'm torn up by the
roots |
Last Night
She was there at the bar, she heard my
guitar
She was long and
talI, she was the queen of them aIl
Last night, thinking about last
night
Last night,
thinking about Iast night
Sbe was dark and discreet, she was light on ber feet
We went up to her room and she
lowered the boom
Last
night, thinking about last night
Last night, thinking about last
night
Down below they danced and sang in the
street
While up above
the walls were stearning with heat
Last night, thinking about last
night
Last night,
thinking about last night
I was feeling no pain, feeling good in
rny brain
I looked in
her eyes, they were full or surprise
Last night, talking about last
night
Last night,
talking about last night
I asked her to marry me she srniled
and pulled out a knife
The party's just beginning she said, it's your money or your
life
Last night,
talking about Iast night
Last night, talking about last night
Now I'm back at the bar, she went a
little too far
She done
me wrong, ali I got is this song
Last night, thinking about last
night
Last night,
thinking about last night
You always said that I'd be back again
That I'd come running to you in the end
I thought that you were on your own
And now I find you're not alone
I'll see you through the rain
Through the heartache and pain
It
hurts like never before
You're not alone any
more
You always said that I would know someday
Just haw it feels when your love walks away
I let you down I let you go
I lost you, how was I to know
I never knew I could feel this way
I never could see past yesterday
You feel that everything is gone
I
feel it too, you're not alone
Congratulations for breaking my heart
Congratulations for tearing it all apart
Congratulations you finally did succeed
Congratulations for leaving me in need
This morning I looked out my window and found
A bluebird singing but there was no one around
At night I lay alone in my bed
With an image of
you goin' around in my head
Congratulations for bringing me down
Congratulations now I'm sorrow bound
Congratulations you got a good deal
Congratulations how good you must feel
I guess that I must have loved you more than I ever knew
My would is empty now cause it don't have you
And if I had just one more chance to wind your heart again
I would do things differently but what's the use to
pretend
Congratulations for making me wait
Congratulations now it's too late
Congratulations you came out on top
Congratulations you never did know when to stop
I've wandered around with nothing more than time on my
hands
I was lost in the night with no sight of
you
And at times it was so blue and lonely
Heading for the light
Been close to the edge, hanging by my fingernails
I've rolled and I've tumbled through the roses and the
thorns
And I couldn't see the sign that warned
me, I'm
Heading for the light
Ooh - I didn't see that big black cloud hanging over
me
And when the rain came down I was nearly
drowned
I didn't know the mess I was in
My shoes are wearing out from walking down this same
highway
I don't see nothing new but I feel a lot of change
And I get the strangest feeling, as I'm
Heading for the light
Ooh - my hands were tired
Jokers and fools on either side
But
still I kept on till the worst had gone
Now I see
the hole I was in
My shoes are wearing out from walking down this same
highway
I don't see nothing new but I feeI a Iot
of change
And I get the strangest feeling, as
I'm
Heading for the light
I see the sun ahead, I ain't never looking back
All the dreams are coming true as I think of you
Now there's nothing in the way to stop me
Heading for the light
Now
there's nothing in the way to stop me
Heading for
the light
Margarita, ah
Margarita, ah
Ooh
It was in Pittsburgh late one night
I lost my hat, got into a fight
I
rolled and tumbled till I saw the light
Went to
the big apple, took a bite
StilI the sun went down your way
Down from the blue into the gray
Where I stood I saw you walk away
You danced away
I asked her what we're gonna do tonight
She said "Cahuenga Langa-Langa-Shoe Box Soup"
We better keep tryin' till we get it right
Tala mala sheela jaipur dhoop
She wrote a long letter on short piece of paper
Margarita, ah
Margarita, ah
Ooh
Tweeter and the Monkey Man were hard up
far cash
They stayed
up all night selling cocaine and hash
To an undercover cop who had a sister named
Jan
For reasons
unexplained she loved the Mankey Man
Tweeter was a boy scout before she went to
Vietnam
And found out
the hard way nobody gives a damn
They knew that they found freedom just across the
Jersey Line
So they
hopped into a stolen car took Highway 99
And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell
The undercover cop never liked the Monkey Man
Even back in childhood he wanted to see him in the
can
Jan got married at fourteen to a racketeer
named Bill
She made secret calls to the Monkey
Man from a mansion on the hill
It was out on
thunder road - Tweeter at the wheel
They crashed
into paradise - they could hear them tires squeal
The undercover cop pulled up and said "Everyone of you's a
liar
If you don't surrender now it's gonna go
down to the wire
And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell
An ambulance rolled up - a state trooper
close behind
Tweeter
took his gun away and messed up his mind
The undercover cop was left tied up to a
tree
Near the
souvenir stand by the old abandoned factory
Next day the undercover cop was hot in
pursuit
he was taking
the whole thing personal
he didn't care about the loot
Jan had told him many times it was you to me who
taught
In Jersey
anything's legal as long as you don't get caught
And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell
Someplace by Rahway prison they ran out
of gas
The undercover
cop had cornered them said "Boy, you didn't think that this could
last"
Jan jumped out
of bed said "There's someplace I gotta go"
She took a gun out of the drawer and said "It's best
if you dont' know"
The undercover cop was found face down in a field
The monkey man was on the river bridge
using Tweeter as a shield
Jan said to the Monkey Man "I'm not fooled by Tweeter's
curl
I knew him long
before he ever became a Jersey girl"
And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell
Now the town of Jersey City is quieting
down again
I'm
sitting in a gambling club called the Lion's Den
The TV set been blown up, every bit of it is
gone
Ever since the
nightly news show that the Monkey Man was on
I guess l'Il go to Florida and get myself some
sun
Tbere ain't no
more opportunity here, everything's been done
Sometime I think of Tweeter, sometime I think of
Jan
Sometime I don't
think about nothing but the Monkey Man
And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell
Well it's all right, riding around in the breeze
Well it's all right, if you Iive the life you please
Well it's all right, doing the best you can
Well it's all right, as long as you lend a hand
You can sit around and wait for the phone to ring
Waiting for someone to tell you everything
Sit around and wonder what tomorrow will bring
Maybe a diamond ring
Well it's all right, even if they say you're wrong
Well it's all right, sometimes you gotta be strong
Well it's all right, As long as you got somewhere to
lay
Well it's all right, everyday is just one
day
Maybe somewhere down the road aways
You'll think of me, wonder where I am these days
Maybe somewhere down the road when somebody plays Purple haze
Well it's all right, even when push comes to shove
W elI it's all right, if you got someone to love
Well it's alI right, everything'll work out fine
W elI it's alI right, we're going to the end of the line
Don't have to be ashamed of the car I drive
I'm glad to be here, happy to be alive
It don't
matter if you're by my side
I'm satisfied
Well it's all right, even if you're old and grey
Well it's all right, you stilI got something to say
Well it's all right, remember to live and let live
Well it's all right, the best you can do is forgive
Well it's all right, riding around in the breeze
Well it's all right, if you live the life you please
Well it's all right, even if the sun don't shine
Well it's all right, we're going to the end of the line
Traveling Wilburys Vol. 3
She's My Baby
She's got her pudding in the
oven
And it's
gonna be good
She better not leave me
And go out to Hollywood
She got the best pudding in
the neighborhood
She's my baby
She can drive a truck
She can drive a train
She can even drive an aeroplane
She's so good to look at in the
rain
She's my
baby
She's comin' down the
sidewalk
She's
stumblin' through the door
She's coming home from
places
She's
never been before
She sits down on the sofa
She poors herself a drink
Says, "Ooh honey, honey ain't
no time to think"
My
baby
My baby
My
baby
She's got a body for
business
Got a
head for sin
She knocks me over like a bowling pin
She came home last night and
said,
"Honey,
honey, honey it's hard to get ahead"
My
baby
My baby
My
baby
She can build a
boat
She can
make it float (My baby, m-my-my baby)
She can play my
guitar
Note for
note
Sbe likes
to stick her tongue right down my throat
She's my baby
My
baby
My baby
My
baby
Look out your window
That grass ain't green
It's
kinda yellow
See what I mean?
Look up your chimney
The sky ain't blue
It's
kinda yellow
You know it's true
It's so hard to figure what it's all about
When your outside's in (inside out)
And your downside's up
(upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist & shout
When you're
inside out
Look down your drain pipe
What color do you see?
It's
got to be yellow
Don't try to fool
me
And don't it make you wanna twist and shout
When your outside's in (inside out)
And your downside's up
(upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist &
shout
When you're inside out
Be careful where you're walking
You might step in something rough
Be careful where you're talking
And saying all that stuff
Take care when you are breathing
Something's funny in the air
And some things I'm not saying
Bout what's happening out there
It's inside out
Look into the future
With your mystic crystal ball
See if it ain't yellow
See if it's there at all
Ain't no shadow or doubt
Don't it make you wanna twist and
shout
When your outside's in (inside out)
And your downside's up (upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist & shout
When
you're inside out
If
You Belonged To Me
Waltzing round the room tonight
In
someone else's clothes
You're always coming out of
things
Smelling like a rose
You hang your head and your heart is filled with so much misery
You'd be happy as you could be
If you belonged to me
You say let's go to the rodeo
And see
some cowboy fall
Sometimes it seems to me you've
Got no sympathy at all
You keep on
going on and on about how you're so free
You'd be happy
as you could be
If you belonged to
me
It ain't easy to get to you
But there
must be some kind of a way
If only two could look to
you
For only one moment of each day
You're saying that you're all washed up
Got nothing else to give
Seems like you
would've figured out
How long you have to live
You could feel like a baby again sitting on your daddy's
knee
Oh how happy you could be
If you belonged to me
The guy you're with is a ruthless
pimp
Everybody
knows
Every cent he takes
from you
Goes straight up
bis nose
You look so sad,
you're going so mad, any fool can see
You'd be happy as you could be
If you belong to me
While you're strolling down the
fairway
Showing no
remorse
Glowing from the
poisons
They've sprayed on
your golf course
While
you're busy sinking birdies
And keeping your scorecard
The devil's
been busy in your back yard
Steaming down the highway
With your trucks of toxic
waste
Where you gonna hide
it
In the outer
space?
You don't know what
you're doing
Or what you
have to guard
The devil's
been busy in your back yard
Sometimes you think you're
crazy
But you know your'only
mad
Sometimes your better
off not knowing
How
much you've been mad
You see your second cousin
Wasted in a fight
You say he had it corning
He couldn't do it right
You're in a western movie, playing the
part
The devil's been busy in your back
yard
Sometimes they say you're
wicked
But you know that
can't be bad
Sometimes
you're better off not knowing
It'll only make you sad
They're coming down picadilly
Dripping at the dash
Arresting Sticky Willy
Clubbing him with their casb
They just might not have noticed, they've
been beating him so hard
The
devil's been busy in your
back yard
7 deadly sins
That's how the world begins
Watch out when you step in
for 7 deadly sins
7 deadly sins
that's when the song begins
(7 deadly sins)
(sin number one) was when you
left me
(sin number two) you said goodbye
(sin
number three) was when you told me a little white
1ie
7 deadly sins
Once it starts, it never ends
Watch out around the bend
(7 deadly sins)
(sin number four) was when you
looked my way
(sin number five) was when you smiled
(sin number six) was when you let me
stay
Sin number seven
Was when you touched
me and told me why
7 deadly sins
So many rules to bend
Time
and time again
7 deadly
sins
You walk in, half past Dine Lookin' like a queen Serving me with papers Calling me obscene Woman I've tried so hard Just to do my best They're gonna put me in the Poor House And you'll take all the rest Up all day, down all night Working on the job Everything I do is wrong I always end up robbed Woman I try so hard Done all I can do They're gonna put me in the Poor House Leave all the best for you Ooo in the poor
house If a drove a pulpwood truck Ooo in the poor house You walked in, half past nine |
Where Were You Last Night?
Where were you last night?
You were so
uptight
What did you do, who did you see?
Were
you with someone
Who reminded you of me?
Where were you last night?
Where were you last week?
Were you up
a creek?
Did you stay up pacing the floor?
Got
me worried
You ignore me more and more
Where were you last night?
You weren't around me
When they found
me
Where were you last night?
You better stop your messin around
Your name is going round from town to town
It's making me sad
Making me fell
bad
Where were you last night?
Where were you last year?
You sure as
hell weren't here
You weren't waiting where you said
You sen someone in your place instead
Where were you last night?
It's getting to me
Making me
gloomy
Where were you last night?
Cool dry place
Well I woke up this morning
The place was such a wreck
I couldn't reach the bathroom
Thought I'd better clear the
deck
I tried to call the lawyer
And ask him what to do
He referred me to his doctor
Who referred me back to you
And when you checked the manual
You kept inside the case
It said put it in a
cool dry place
I drove around the city
Looking for a room
That was
high above the water
Where my things could be in tune
There was noone to help me
Nobody even cared
I had
to got through hell
To get those things up there
I paid my
first subscription
Then I joined the idle race
and they
said "store it in a cool dry piace"
I got guitar, basses, amplifiers and drums
Accordions and
Mandolins and things that sometimes hum
Cymbals and Harmonicas, capos
by the score
And lots of things in boxes laying all around the
floor
Some places they get mildew
And others get too hot
Some places are so damp that
Everything you got just rots
All kinds of condensation
Direct result of rain
There's not much compensation
When everything's been
stained
Some have sentimental value that
Cannot be
erased
Go store in a
cool dry place
IWe got soIids and acoustics
And some from flowered board
And some are trimmed in leather
And some are made with gourds
There's organs and trombones
And reverbs we can use
Lots
of dx-7s
And old athletic shoes
I bought a great big building
It took up one whole block
I
made an inventory
Of all the things in
stock
The place was getting
longer
I was up all night
I used up alI my pencils
But I went on despite
The
blurring of my vision
The sweat upon my
face
I've got to put this stuff
away
I mustn't leave a trace
The landlord's breathing down my neck
He says it's a disgrace
So I said "put it in a cool, dry, place"
I don't want nothing
Nothing but you
And I'm waiting
Looking
for a new blue moon
I'm so tired waiting
Waiting for you
And I'm waiting
Looking
for a new blue moon
So many moons have come and gone
And none of them were blue
So many
times the sun came up but
Came up without you,
you, ya yoo hoo oo
You won't call me
Call me
lonely
Am I waiting
Looking for a
new blue moon
So many moons have come and gone
And none of them were blue
So many
times the sun came up but
Came up without you,
you, ya yoo hoo oo
Someday when you want me
Someday you may see
I was
waiting
Looking for a new blue moon
I was waiting
Looking for
a new blue moon
Blue Moon
You took my breath
away
Now I want it
back again
Look at
the mess I'm in
I
don't know what to say,
I don't know how to feel
You don't care anyway
All I can do is wait
You took my breath away
You took this song of
mine,
And changed the
middle bit
It used to
sound alright
But now
the words don't fit
It's getting hard to rhyrne
Impossible to play
I've tried it many times
You took my breath
away
One day when the sun is
shining
There will be
that silver lining
You knocked my headlights out
So turn them on again
I can't see where I'm going
I can't tell where I've
been
I don't know how
to feel
This hasn't
been my day
Seems
like I've lost a wheel
You took my breath away
You took my
breath away
You took my breath away
You took my breath away
Put your hand on your head
Put your foot in the air
Then you hop
around the room
In your underwear
Ain't never been nothin' quite like this
Come on baby, do the Wilbury Twist!
Lift your other foot up
Fall
on your ass
Get back up
Put your teeth in a glass
Ain't never been nothin' quite like this
It's a magical thing called the Wilbury Twist!
Roll up your rug,
Dust your
broom
Ball the jack,
Howl at the moon
Ain't never been nothin' quite like this
Everybody's trying to do the Wilbury Twist!
Turn your lights down low,
Put your blindfold on,
You'll never know
where
your friends have gone
Could be years before you're missed
Everybody's trying to do the Wilbury Twist
It's a different dance for you to do
Spin your body like a screw!
Better not forget it on your shopping list,
You can stop and buy one,
IT'S THE WILBURY TWIST
per le traduzioni in
italiano
TRAVELING WILBURYS VOL. 1 e
VOL.3